Початок співпраці з клієнтами за кордоном — це великий крок на шляху розвитку власного бізнесу. Якщо ви працюєте на міжнародному ринку з іноземними замовниками, то найпростіше-це отримати оплату і зібрати її в одному місці, особливо коли ви заробляєте на різних платформах. Ви можете працювати на біржах фрілансу, як Upwork, Fiverr, Freelancer, Crossover, або продавати щось на маркетплейсах Amazon, Etsy, Ebay, Aliexpress та інших, або співпрацювати з конкретним замовником і компанією, або займатися всім відразу. Зазвичай фрілансери виводять гроші з балансів різних платформ на один рахунок в платіжній системі. Легальна і найпопулярніша система в Україні — Payoneer.
Якщо ви є клієнтом Payoneer і зберігайте там всі зароблені гроші, то один з варіантів розпорядження коштами — випуск власної карти Payoneer. Ви відразу отримуєте доступ до свого рахунку і можете розплачуватися валютою. Бонус-цих грошей фактично немає в Україні, так як зберігаються вони на рахунку в США, тому декларувати доходи і платити з них податки не обов’язково. Однак коштувати обслуговування цього задоволення буде 29,95 доларів на рік, що зовсім недешево для України.
Якщо ви плануєте виводити зароблені гроші на рахунки українських банків (наприклад, Монобанк), то доведеться зареєструватися як ФОП. А на якій групі єдиного податку можна працювати з іноземними замовниками, як легально виводити гроші, проходити валютний контроль і які документи потрібні, розповімо в цій статті.
Яким групам підприємців дозволено вести зовнішньоекономічну діяльність?
Робота на міжнародному ринку — це зовнішньоекономічна діяльність (ЗЕД). Займатися нею можуть не всі.
На 1-й групі єдиного податку для ФОП недоступна ЗЕД. Так само на 4-й групі зареєстровані фермери, які теж не працюють на міжнародному ринку.
Підприємці на 2-й групі єдиного податку можуть з деякими обмеженнями торгувати з іноземцями, але не можуть надавати послуги. Тому, якщо ви працюєте на маркетплейсах або утримуєте свій онлайн-магазин, то подавайте заяву на цю групу.
І тільки ФОП на 3-й групі можуть надавати послуги. ДО РЕЧІ, експортувати та імпортувати товари вони теж можуть. На цю групу реєструються копірайтери, перекладачі, викладачі, юристи, дизайнери, програмісти і так далі. Також фахівці радять реєструвати відразу кілька кодів КВЕД. Наприклад, автори текстів можуть зареєструвати (коди КВЕД для копірайтерів):
- 63.91 «Діяльність інформаційних агентств»
- 63.99 «Надання інших інформаційних послуг, н. о. д. г.»
- 73.11 «Рекламні агентства»
- 73.12 «Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації»
- 74.30 «Надання послуг перекладу»
Ваші доходи під контролем
Якщо ви спочатку реєструєте ФОП для заняття міжнародною діяльністю, то, крім розрахункового рахунку, треба відкривати і валютний рахунок, куди ви будете отримувати оплату за послуги від іноземних замовників. Банк має право перевіряти легальність ваших доходів, тому може вимагати документи, що підтверджують отримання певних сум. Якщо ж документів немає, то банк заморожує операцію або зовсім відхиляє платіж. Це називається валютний контроль.
На сьогодні в Україні спрощений валютний контроль з експорту послуг і дрібних товарів, і інвойсу вистачить як правової підстави для зарахування грошей. Тому при роботі з іноземним контрагентом вам потрібно складати цей документ, який підтверджує факт отримання грошей і прийому роботи.
Найчастіше інвойс використовують для оплати роботи декількома платежами за одне замовлення, але деякі контрагенти просять інвойс, навіть якщо проходить один платіж. Інвойс підходить для разового надання послуг, якщо ж ви працюєте з замовником на постійній основі або виконуєте великий проект, то знадобиться договір.
Скласти інвойс можна на сайті Invoice Generator, у деяких бірж фрілансу (наприклад, у UpWork) є заготовлені шаблони. Є банки, в яких при виведенні теж можна скласти документ. В інвойсі повинні бути вказані:
- дані виконавця та замовника;
- назва послуги, якщо оплата одноразова, або кількість годин, за які йде розрахунок, якщо оплата погодинна;
- сума в валюті;
- реквізити виконавця та замовника;
- терміни виконання;
- номер інвойсу і дата підписання;
- підписи сторін.
Згідно з Податковим кодексом України, інвойс-первинний документ, і його треба зберігати три роки з моменту подання декларації, для якої він складався.
А що, якщо виводити з Payoneer?
Ви цілком можете мати кілька джерел доходу на міжнародному ринку і зберігати всі гроші на балансі в Payoneer. Система дає можливість виставляти замовникам реквізити американських і європейських банків і співпрацює з багатьма біржами фрілансу, платформами онлайн-освіти, маркетплейсами, що дозволяє виводити заробіток звідти прямо на ваш рахунок в Payoneer. З неї ж можна зручно виводити отриманий дохід на рахунки українських банків.
Для виведення з системи також потрібно сформувати інвойс. Він створюється автоматично, але треба бути уважними з одним моментом. Система сама вписує в Призначення платежу, що відбувається “виведення коштів з системи Payoneer”, але для податкової це формулювання означає, що ви вивели не всі гроші і десь на сторонніх рахунках ще залишилися приховані суми, за якими не заплатилися податки. За податковим законодавством, всі доходи ФОП повинні бути видні на його рахунках. Тому при виведенні з Payoneer змініть Призначення платежу на “оплата за послуги” або “виручка за товари” у відповідність з вашою групою єдиного податку.
Якщо ж у банку виникнуть питання під час валютного контролю і він не зарахує пропонований інвойс, то може знадобитися розширений перелік документів. Трапляється це рідко, але про всяк випадок всі документи ви повинні мати при собі.
Більше документів
У Розширений пакет документів будуть входити всі документи, що підтверджують проведення оплати по одному замовленню. А це:
- Договір (він же контракт) із замовником. Договір також складається, якщо ви працюєте з одним і тим же замовником тривалий час або виконує велике замовлення.
- Інвойс або акт прийому робіт. Однак за актами працюють в основному в країнах СНД, на міжнародному ринку в ходу тільки інвойси.
- Скріншот сторінки Payoneer, який підтверджує отримання грошей від конкретного замовника.
- Скріншот сторінки Payoneer, який підтверджує виведення тієї ж суми з балансу в системі. Також можна зробити скрін історії операцій, на ньому відразу буде видно і надходження, і списання коштів.
Що ви можете зробити зі своїми грошима
Що потрібно запам’ятати відразу-підприємець не може використовувати валюту в особистих цілях або для розвитку бізнесу. Не може зняти її, виплатити зарплату працівникам, заплатити за кредит або перевести на особистий рахунок. Валютне законодавство допускає тільки можливість заплатити валютою нерезиденту країни. Але якщо ви працюєте з Payoneer, то можете зробити те ж саме і без виведення на рахунок в Україні. Валюту потрібно обміняти на гривні.
Також підприємець повинен занести виведення коштів до книги обліків доходу. Найпростіший варіант-записувати сукупний дохід за день. При записі суму у валюті потрібно переводити за курсом НБУ, актуальному в цей день. Дата отримання доходу-це дата, коли гроші надійшли на рахунок, а не коли їх вам заплатив замовник або ви почали процес виведення з системи.
Незважаючи на те, що суму ви зобов’язані переводити в гривні, обмінювати валюту за фактом в цей же день не потрібно. Ви можете продати її пізніше і дорожче, але позитивну різницю записувати в книгу обліку не потрібно. Точно так само не треба нічого коригувати, якщо валюту ви продали дешевше. У декларації з єдиного податку повинна бути тільки сума, актуальна в день отримання.
Після конвертації доходу ви вільно можете розпоряджатися грошима і використовувати їх в будь-яких цілях.
Підбивати підсумки
Займатися зовнішньоекономічною діяльністю можна, але потрібно дотримуватися деяких умов:
- зареєструвати ФОП на потрібну вам групу єдиного податку;
- відкрити валютний рахунок;
- мати всі необхідні документи і трохи більше;
- конвертувати валюту в гривні.
Працюєте ви на себе, на замовника, на біржі, з системою Payoneer чи ні — вам потрібно уважно стежити за документами і вести облік. Адже потім, при подачі декларації з єдиного податку, вашу діяльність і всю підтверджуючу документацію обов’язково перевірять.